Over 35 års erfaring med stempelproduktion! Stempler fra ProX er et perfekt valg, når det er tid til stempelskift
ProX er en af verdens største producenter af racingstempler. De har siden 1975 forsynet markedet med gode stempler til fantastiske priser. Et ProX stempel matcher dit originale stempel, men til en betydeligt lavere pris.
Lavet af Aerospace aluminium og CNC-fræst ud af ét stykke, for optimal form og lang levetid. ProX 4-taktsstempler er støbt i Japan.
Alle stempler leveres med stempelringe, krydspind og låsering af højeste kvalitet.
Vælg stempel:
B-stemplet anbefales til alle brugte cylindrere.
A-stemplet er til nye cylindre.
Et B-stempel er en hundrededel af en millimeter større end et A-stempel, dette for at kompensere for slidtage. C-stemplet er større end B-stemplet osv.
At overveje ved stempeludskiftning:
Hvis det gamle stempel er defekt, så undersøg årsagen og ret op på fejlen. Forkert brændstofblanding kan forårsage varmesætninger. For lavt varmetal på tændrøret, fejljusteret tænding eller falsk luft er almindelige årsager til brændte stempler.
Hvis det gamle stempel er revnet eller helt gennembrændt, så afmontér motorhalvdelene og rengør grundigt for metalrester.
Kontrollér cylinderen for slidtage, konicitet og ovalitet. En cylinder bliver ujævnt slidt og det er derfor vigtigt at kontrollere målene på cylinderen omhyggeligt.
Ved montering af stemplet:
Udskift altid gamle pakninger med nye!
Stemplet skal monteres med pilen mod udstødningen. Krydspindens låseringe placeres omhyggeligt med åbningen nedad.
Montér stempelringene på stemplet. Vær opmærksom på, at nogle stempler er udstyret med Keystone-stempelringe. Disse er koniske og kan let placeres forkert. Kontrollér, at stempelringen går helt ind i ringsporet og at ringhullet lukkes helt over stempelknasten.
Smør alle dele med motorolie 10W30 eller 10W40.
Sæt en ny cylinderbundpakning på krumtaphuset, komprimér stempelringene og lad forsigtigt cylinderen glide på plads. Før du installerer topstykket, skal krumtapakslen drejes med hånden. Kontrollér, at stemplet med ringe kan bevæge sig frit i cylinderen.
Renoverede motorer kræver en vis tilkørsel. Justér karburatoren til en federe brændstofblanding. Undgå kørsel med ekstremt høje eller lave omdrejningstal, variér hastigheden og accelerér ikke med fuld gas. Efter en motorrenovering, skal der tilføjes ekstra olie til brændstoffet (2-takt).
Stempler fremstilles i enormt store mængder og materialet er kun en meget, meget lille del af produktionsomkostningerne. Dette gør, at ingen producenter sparer på materialerne. Hvis et nyt stempel går i stykker, skyldes det aldrig selve stemplet. Almindelige fejl kan være, at man har monteret stempel i en ujævn slidt cylinder, monteret stempelringene forkert, justeret karburatoren ukorrekt, forkert brændstofblanding eller at man har andre skader på plejlstangen/krumtappen.
ProX er en af verdens største producenter af racingstempler. De har siden 1975 forsynet markedet med gode stempler til fantastiske priser. Et ProX stempel matcher dit originale stempel, men til en betydeligt lavere pris.
Lavet af Aerospace aluminium og CNC-fræst ud af ét stykke, for optimal form og lang levetid. ProX 4-taktsstempler er støbt i Japan.
Alle stempler leveres med stempelringe, krydspind og låsering af højeste kvalitet.
Vælg stempel:
B-stemplet anbefales til alle brugte cylindrere.
A-stemplet er til nye cylindre.
Et B-stempel er en hundrededel af en millimeter større end et A-stempel, dette for at kompensere for slidtage. C-stemplet er større end B-stemplet osv.
At overveje ved stempeludskiftning:
Hvis det gamle stempel er defekt, så undersøg årsagen og ret op på fejlen. Forkert brændstofblanding kan forårsage varmesætninger. For lavt varmetal på tændrøret, fejljusteret tænding eller falsk luft er almindelige årsager til brændte stempler.
Hvis det gamle stempel er revnet eller helt gennembrændt, så afmontér motorhalvdelene og rengør grundigt for metalrester.
Kontrollér cylinderen for slidtage, konicitet og ovalitet. En cylinder bliver ujævnt slidt og det er derfor vigtigt at kontrollere målene på cylinderen omhyggeligt.
Ved montering af stemplet:
Udskift altid gamle pakninger med nye!
Stemplet skal monteres med pilen mod udstødningen. Krydspindens låseringe placeres omhyggeligt med åbningen nedad.
Montér stempelringene på stemplet. Vær opmærksom på, at nogle stempler er udstyret med Keystone-stempelringe. Disse er koniske og kan let placeres forkert. Kontrollér, at stempelringen går helt ind i ringsporet og at ringhullet lukkes helt over stempelknasten.
Smør alle dele med motorolie 10W30 eller 10W40.
Sæt en ny cylinderbundpakning på krumtaphuset, komprimér stempelringene og lad forsigtigt cylinderen glide på plads. Før du installerer topstykket, skal krumtapakslen drejes med hånden. Kontrollér, at stemplet med ringe kan bevæge sig frit i cylinderen.
Renoverede motorer kræver en vis tilkørsel. Justér karburatoren til en federe brændstofblanding. Undgå kørsel med ekstremt høje eller lave omdrejningstal, variér hastigheden og accelerér ikke med fuld gas. Efter en motorrenovering, skal der tilføjes ekstra olie til brændstoffet (2-takt).
Stempler fremstilles i enormt store mængder og materialet er kun en meget, meget lille del af produktionsomkostningerne. Dette gør, at ingen producenter sparer på materialerne. Hvis et nyt stempel går i stykker, skyldes det aldrig selve stemplet. Almindelige fejl kan være, at man har monteret stempel i en ujævn slidt cylinder, monteret stempelringene forkert, justeret karburatoren ukorrekt, forkert brændstofblanding eller at man har andre skader på plejlstangen/krumtappen.